Portal Jogina
Sklep JoginaPrzewodnik po JodzeZajęcia JogiKursy i Obozy JogiGaleria tekstów o JodzeGaleria obrazów o Jodze

Dolnośląska Szkoła Jogi Tomasza Lisa w Jeleniej Górze   Joga surjanamaskar
Galeria tekstów starożytne teksty jogi

JOGA Hatha Joga Pradipika - rozdział I

1. Chwała Pierwszemu Panu, Siwie, który - wyłożył Hathawidję Parwti i dał jej tym samym niezbędny środek do urzeczywistnienia Radża-Jogi.

2. Jogin Swatmarama, oddawszy pokłon swemu Guru, ustanowił zasadę, że jest Hathawidja jedynie środkiem do urzeczywistnienia Radża-Jogi.

3. Niełatwo osiągnąć Radża-Jogę temu, kto podąża w mroki przeróżnych, skłóconych sekt. Miłościwy Jogin Swatmarama ofiarowuje światło Hathawidji.

4. Goraksza i Matsjendra dobrze znali Hathawidję. Jogin Swatmarama poznał ją od nich dzięki ich szczególnej łasce.

5-9. Siwa, Matsjendra, Siabara, Anandhabhairawa, Czaurangin, Mina, Goraksza, "Wirupaksza, Bilesaja, Manthana, Bhairawa, Siddhi, Buddha, Kanthadi, Korantaka, Surananda, Siddhapada, Czarpari, Kanerin, Pudżjapada, Nitjanatha, Nirandżana, Kapalin, Bindunatha, Kaka, Czandiswara, Allama-Prabhudewa, Ghodaczołin, Tintini, Bhanukin, Naradewa, Khanda, Kapałika i inni wielcy Siddhowie - oni zwyciężyli czas i oddali się Światu.

10. Hatha-Joga jest schronieniem dla zranionych przez trzy cierpienia. Dla nich wszystkich, wytrwałych w praktyce Jogi, buduje Hatha-Joga opokę, wspierającą wszystek świat.

11. Jogin pragnący pozyskać Siddhi musi baczyć na tajemnice Hatha-Jogi, jeśli nie chce poprzestać na takich wynikach. Jeśli bezmyślnie ujawni się, jego wysiłek będzie daremny.

12. Praktykujący Hatha-Jogę powinien mieszkać samotnie w małej chatce długości łuku, w miejscu pozbawionym szczelin, wody i ognia, w krainie urodzajnej, pod dobrym panowaniem i na koniec nie może być niepokojony.

13. Chatka powinna mieć małe drzwi, powinna być pozbawiona okien, równa, bez szpar, nie może być zbyt wysoka i długa, musi być czysta i zabezpieczona przed owadami. Na zewnątrz powinien być mały korytarz z wysokim siedzeniem i pochyłość otoczona murem. Są to warunki ustalone przez Siddhów, którzy praktykowali Hatha-Jogę.

14. Zająwszy takie miejsce, Jogin musi uwolnić swój umysł od zmartwień i praktykować Jogę podług zaleceń własnego Guru.

15. Jogin ginie przejadając się, zbyt ciężko pracując, rozmawiając bez umiaru, bluźniąc, przebywając w złym towarzystwie i przez nienasycony żołądek.

16. Powodzenie osiąga Jogin kultywując radość, wytrwałość, odwagę, mądrość i wiarę. Konieczne jest poleganie na słowach Guru.

17. Nieczynienie zła, mówienie prawdy, niewyciąganie ręki po cudze, wstrzemięźliwość, tolerancyjność, siła woli, współczucie bliźniemu, skromność, przestrzeganie diety, oczyszczanie się - wszystkie te przymioty stanowią Jamę.

18. W dalszym ciągu przedstawione są niektóre Asany przyjęte przez takich mędrców Jak Wasitha i takich Joginów jak Matsjendra.

19. Trzymając stopy unieruchomione pomiędzy udami i łydkami, winien praktykujący siedzieć wyprostowany, na płaskim miejscu. Jest to Swastikasana.

20. Ułóż prawą stopę pod lewym pośladkiem i lewą stopę pod prawym. Zwie się to Gomukhasana i przypomina pysk krowy.

21. Ułóż stopę na przeciwległym udzie i drugą pod drugim udem. Jest to Wirasana.

22. Silnie uciskaj odbytnicę podeszwami stóp i siedź bardzo ostrożnie. Według Joginów jest to Kurmasana.

23. Siedząc w pozycji Padmasany, ulokuj ręce pomiędzy udami i łydkami. Ułożywszy dłonie na ziemi, unieś się na rękach. Jest to Kukkutasana.

24. Przebywając w Kukkutasanie, zapleć ramiona wokół szyi i trwaj uniesiony niczym żółw. Jest to Uttana-Kurmakasana.

25. Chwytając duże palce stóp rękami, pozostaw jedno ramię wyprostowane i druga rękę cofnij do ucha, jakbyś napinał łuk. Jest to Dhanurasana.

26. Umieść prawą stopę na lewym udzie i lewą poza prawym kolanem. Chwyć prawą stopę lewą ręką i lewą stopę ręką prawą, zwracając głowę jak najbardziej w lewo. Jest to Matsjendrasana.

27. Ta Matsjendrasana wzmaga apetyt, pobudza sok trawienny i niszczy najgroźniejsze choroby. Praktykując ją, wznosi się kundalini i czyni księżyc nieruchomym

28. Wyprostuj nogi i chwyć rękami palce stóp, układając głowę na kolanach. Jest to Paścimottanasana.

29. Jest to najwspanialsza ze wszystkich asan. Sprawia, że oddech przepływa Suszumną, wzniecając ogień żołądkowy i niwecząc wszelkie dolegliwości.

30. Ułóż dłonie nieruchomo na ziemi, wspierając ciało na łokciach, uciskając boki nerek. Unieś w górę wyprostowane i napięte nogi do poziomu głowy. Jest to Majurasana.

3ł. Asana ta leczy zaburzenia żołądkowe, puchlinę wodną i choroby śledziony, usuwając wszelkie dolegliwości spowodowane nadmiarem gazów, żółci i flegmy. Łatwo przyswajane są pokarmy ciężkostrawne i nadmiar pożywienia. Spalony zostaje .straszliwy jad Halahala .

32. Ułóż się na plecach jak nieboszczyk - Siawasana. [usuwa to zmęczenie, spowodowane innymi Asanami i daje spokój umysłu.

33. Stworzonych przez Siwe Asan jest 84, z których cztery są najważniejsze.

34. Siddha, Padma, Simha i Bhadra. Najwygodniejszą i najpiękniejszą z nich jest Siddhasana.

35. Silnie uciskaj krocze piętą i ułóż drugą na organie płciowym. Napieraj podbródkiem na pierś. Pozostawaj wyprostowany, panując nad uczuciami i skieruj wzrok pomiędzy brwi. Zwie się to Siddhasana i usuwa wszelkie przeszkody na drodze do wyzwolenia.

36. Ulokuj prawą piętę na narządach płciowych i lewą poniżej prawej. To także zwie się Siddhasana.

37. Niektórzy nazywają ją Siddhasana, drudzy Wadżrasaną, inni Muktasaną, jeszcze inni Guptasaną.

38. Siddhowie powiadają, że pomiędzy Jamami najważniejsze jest niewyrządzanie niczemu krzywdy i pomiędzy Nijamami - umiarkowana dieta. Podobnie Siddhasana pomiędzy Asanami.

39. Spośród 84 Asan należy zawsze praktykować Siddhasaną. Oczyszcza ona 72 tysiące Nadi.

40. Jogin, który kontempluje swego Atmana, zważa na umiarkowaną dietę i praktykuje Siddhasanę przez 12 lat, osiąga Siddhi Jogi .

41. Gdy opanuje się Siddhasanę i zatrzymuje się oddech, praktykując Kewala - Kumbhakę, na cóż zdadzą się inne Asany?

42. Kiedy zostanie opanowana Siddhasana, Unmani - Awastha, co daje rozkosz; księżyc i trzy Bandhy osiągnięte będą bez wysiłku i naturalnie.

43. Nie masz Asany ponad Siddhę, drugiej Kheczari i Laji równej Nadzie.

44. Ulokuj prawą piętę przy nasadzie lewego uda i lewą piętę przy nasadzie prawego, skrzyżuj ręce poza plecami i dotknij palców stóp: prawy palec - prawą dłonią i lewy palec - lewą. Podbródkiem napieraj na pierś, kierując wzrok ku czubkowi nosa. Zwie się to Padmasaną i usuwa wszelkie dolegliwości.

45,46. Ulokuj stopy na przeciwległych udach, dłonie - jedną na drugiej, wzrok skieruj ku czubkowi nosa, język zetknij z dziąsłami przednich zębów, podbródkiem dotknij piersi i unoś powoli Pranę.

47. Jest to Padmasana, która niszczy wszelkie dolegliwości. Nie może być osiągnięta przez zwykłych śmiertelników. Jedynie niektóre inteligentne osoby osiągają to.

48. W Padmasanie, ułożywszy jedną dłoń na drugiej, zetknij podbródek z piersią i kontempluj Brahmana. Zwieraj wytrwale odbytnicę, wznosząc Apanę, przy jednoczesnym kurczeniu gardła, wtłaczając Pranę do dołu. W taki sposób uzyskuje się niezrównane poznanie, dzięki szczególnej łasce Kundalini.

49. Siedząc w Padmasanie, Jogin zatrzymuje powietrze wciągane do Nadich i tak oczekuje wyzwolenia.

50. Umieść kostki stóp pomiędzy odbytnicą i jądrem, prawą kostkę po lewej stronie i lewą po prawej.

51. Ułóż dłonie na kolanach, prostując i rozsuwając palce, Skieruj wzrok ku czubkowi nosa; usta otwarte i umysł skupiony.

52. Jest to Simhasana, wysoko ceniona przez najlepszych Joginów. Ta wspaniała Asana ułatwia trzy Randhy.

53. Ulokuj kostki stóp po obu stronach Siwani , prawą po prawej stronie i lewą po lewej.

54. Następnie opleć uda rękami. Jest to Rhadrasana, która niszczy wselkie dolegliwości.

55. Siddhowie i Jogini zwą to Gorakszasaną. Należy praktykować wytrwale te Asany, póki nie odczuje się zmęczenia i bólu.

56. Z kolei należy oczyścić Nadi, wykonując Pranajamę i praktykując różnego rodzaju Mudry i Kumbhaki.

57. Potem, w czasie dalszej nauki, przedmiotem koncentracji jest Nada. Brahmaczarin, prowadząc czyste życie i przestrzegając umiarkowanej diety, praktykuje tę Jogę i wyrzeka się owocu swoich czynów. Niewiele więcej ponad rok wystarczy, aby stał się Siddhą. Nie należy w to wątpić.

58. Umiarkowana dieta polega na spożywaniu pokarmów smacznych i słodkich. Czwarta część żołądka musi pozostać pusta, a pokarm ofiarowuje się Siwie.

59. Następujące rzeczy nieodpowiednie są dla Joginów: pokarmy ostre, kwaśne, gorące, zwykły olej, sezam, gorczyca, alkohol, ryby, mięso zwierzęce, twaróg, śmietana, owoce jujuby i czosnek.

60. Następujące pokarmy muszą być uznane za szkodliwe dla zdrowia: posiłek odgrzewany, bardzo słony i kwaśny, pokarmy ciężkostrawne i przyprawione liśćmi kwazji.

61. Goraksza powiada, że należy unikać złego towarzystwa, wygrzewania się przy ogniu w czasie zimy, stosunków płciowych, długich podróży, porannej kąpieli, postu i ciężkiej pracy fizycznej.

62. Następujące pokarmy mogą być spożywane bezpiecznie przez Jogina: pszenica, ryż, jęczmień, mleko, cukier, masło, miód, suszony imbir, zielone rośliny strączkowe i dobra woda.

63. Jogin powinien jadać pokarm słodki i gęsty, wymieszany z mlekiem, pożywny i przyjemny dla podniebienia.

64. Jakakolwiek osoba usilnie praktykująca Jogę, młoda, stara, chora czy słaba - staje się Siddhą.

65. Ten, kto praktykuje, osiągnie Siddhi. Z drugiej strony, Siddhi Jogi nie mogą być pozyskane przez samo czytanie ksiąg.

66. Siddhi nie będą osiągnięte dzięki noszeniu szaty jogowskiej i rozprawianiu o nich. Potrzebna jest niestrudzona praktyka - oto tajemnica powodzenia, nie ma wątpliwości co do tego.

67. Różne Asany, Kumbhaki i przeróżne Mudry Hatha-Jogi należy wykonywać tylko wtedy, gdy nie praktykuje się Radża-Jogi.

 

Wydobywanie symboliki Pozycji Góry dalej Hatha Joga Pradipika

Powrót do początku


Yoga Shop JOGA Sklep


Yoga Shop



Oferta dla Nauczycieli JOGI
Szkoły jogi

Warszawa, Wrocław, Szczecin, Kraków, Gdańsk, Gdynia, Lublin, Poznań, Jelenia Góra, Opole, Kalisz, Katowice, Bydgoszcz, Kołobrzeg, Łódź, Zielona Góra, Zakopane, Toruń, Tarnów, Świnoujście, Świebodzin, Świdnica, Legnica, Sopot, Puławy, Płock, Podkowa leśna, Otwock, Magdalenka, Kościelna Wieś, Kłodzko, Józefów, Gorzów Wielkopolski, Częstochowa, Ciechocinek, Chełm, Białystok, Bartoszyce, Czechowice Dziedzice, Gliwice, Świdnica, Legnica, Konin, Koszalin, Lidzbark Warmiński, Mława, Mysłowice, Nowy Targ, Opoczno, Pleszew, Pszczyna, Racibórz, Rybnik, Rzeszów, Swarzędz, Tychy, Wadowice, Wałbrzych, Złotów

Artykuły o Jodze

Czym jest joga?
Czym jest asana?
Filozofia jogi
Dlaczego zajmujemy się jogą?
Wydobywanie symboliki pozycji góry
Uzdrawiająca Medytacja
Joga dla nadgiętkich
Poszukiwanie ukrytego języka jogi
Joga - doskonały system oparty na humanizmie
Starożytne teksty - Hatha Joga Pradipika
Medyczne aspekty jogi
Joga a zdrowie
System energetyczny w jodze
Charakterystyka i symbolika głównych czakr
Czy joga jest dobra dla kobiet?
Menstruacja
Ciąża
Menopauza
Pranajama
Rodzaje i efekty pranajam
Drzewo Asztanga Jogi - schematyczne ujęcie filozofii jogi

Serwis dostępny również
pod adresami:
jogin.pl
jogaszkola.republika.pl

Joga Iyengara

Wszystko do JOGI

Produkujemy i sprzedajemy od 1990 roku Maty do Jogi. Od dawna Mata do Jogi towarzyszyła praktyce jogi wykorzystywana w różnych szkołach Joga w Jeleniej Górze Ośrodki medytacyjne Maty do medytacji posiadają jako standardowe wyposażenie swojego Centrum Joga w Warszawie to centrum JOGI w Polsce działają tam liczne szkoły i ośrodki skupiające ćwiczących jogę. Mata do medytacji to niezbędne wyposażenie jogina Joga w Zielonej Górze Specjalizujemy się w produkcji sprzętu do jogi, medytacji oraz rehabilitacji kręgosłupa, wszystkie Poduszki do medytacji oraz Poduszka do medytacji wypełniona jest łuska gryczana. Joga we Wrocławiu to Stolica Jogi Dolnego Śląska Poduszka Zafu oraz Bolstery do jogi wykonujemy samodzielnie z naturalnych surowców bawełnianych i lnianych Bolster do jogi Joga w Szczecinie Dzięki użyciu najlepszych materiałów do wykonania Wałki do jogi Wałek do jogi Bolster wałek okrągły Bolster wałek płaski Bolster wałek pod szyję nasze produkty cechuje najwyższa jakość oraz trwałość Joga w Krakowie słynie ze wspaniałych nauczycieli wykorzystujących liczne pomoce i akcesoria do jogi takie jak Kostki do jogi Joga w Opolu Kostka do jogi Pianki do jogi Pianka do jogi Kostka z korka Liczne Ośrodki Joga w Gdańsku posiadają na swoim wyposażeniu produkowany przez nas sprzęt do jogi Kostki z korka Paski do jogi Joga w Gdyni Niezwykła precyzja większości asan wymaga w początkowej fazie wykorzystania wielu pomocy niezbędnych do prawidłowego wykonania pozycji jak i zachowania właściwego bezpieczeństwa Pasek do jogi Pokrowce na maty Joga w Lublinie Pokrowiec na matę Plecak jogina Organizowane przez nas kursy i obozy znajdują uznanie u praktykujących Joga w Kaliszu Plecaki jogina Joga w Poznaniu Zwiększa się liczba zachorowań na dolegliwości kręgosłupowe, tym samym rośnie zapotrzebowanie na pomoce w postaci Poduszki zdrowotne Poduszka zdrowotna Jaśki Jasiek Przepaska relaksacyjna na oczy Przepaski relaksacyjne Umiejętne ich wykorzystanie w procesie rehabilitacji czy profilaktyki kręgosłupa przynosi pożądaną ulgę w cierpieniu każdemu, kto po nie sięga Joga w Katowicach Materac relaksacyjny przeciwdziała napięciom i przeciążeniom kręgosłupa Materace relaksacyjne Joga w Bydgoszczy Książki o jodze Kadzidełka Sprzęt do Jogi perfekcyjnie wykonany polecamy wyposażyć domowy kącik w podstawowe Akcesoria do Jogi Pomoce do jogi Wyposażenie do jogi bardzo często wykorzystujemy na organizowanych Kursy jogi Obozy jogi Zajęcia jogi Produkty w naszym Yoga Shop cechuje niska cena i specjalne upusty dla nauczycieli Joga sklep Polecamy doskonałe herbatki ajurwedyjskie Herbaty Yogi Tea Kostki z pianki Maty Zabuton Doradzamy jaki sprzęt należy zabrać na Warsztaty jogi Joga w Łodzi Joga kurs Wakacje zwykle upływają na wyjazdach i wypoczynku, polecamy czynny wypoczynek w ramach Joga obóz Joga w Białymstoku Nad bezpieczeństwem wykonywanych pozycji Joga ćwiczenia na zajęciach czuwa doświadczony nauczyciel Joga w Kłodzku Joga w Gorzowie Wielkopolskim Joga w Częstochowie Joga w Gliwicach Joga w Wałbrzychu Joga w Koszalinie Joga w Trójmieście