Portal Jogina
Sklep JoginaPrzewodnik po JodzeZajęcia JogiKursy i Obozy JogiGaleria tekstów o JodzeGaleria obrazów o Jodze

Dolnośląska Szkoła Jogi Tomasza Lisa w Jeleniej Górze   Joga surjanamaskar
Galeria tekstów materiały dydaktyczne

JOGA Joga dla nadgiętkich

Inny problem wspólny dla osób nadgiętkich to nadmierne rozciągnięcie kolan w pozycjach stojących, takich jak Tadasana (Pozycja Góry). Kiedy kolano jest wyprostowane tak, że noga tworzy linię prostą, mówi się, że staw jest rozciągnięty; gdy kolano jest "wyprostowane" poza tę pozycję Jest on rozciągnięty nadmiernie Nadmierne rozciągnięcie często spowodowane jest naturalnym rozluźnieniem przedniego więzadła krzyżowego kolana wewnętrznego i na odwrót, powtarzane zbytnie rozciąganie kolana może spowodować rozluźnienie tego wiązadła.
Wielu ludzi próbuje wytworzyć stabilność stawów kolanowych przez naciskanie kolanami w tył i nadmierne rozciąganie nóg. Jak na ironię, takie działanie w rzeczywistości powoduje większą chwiejność poprzez wytrącenie stawu z jego optymalnego ustawienia. Ustawiczne nadmierne rozciąganie prowadzi do zniszczenia i rozerwania chrząstki stawu kolanowego i może przyczynić się do powstania artretyzmu.
Jeśli masz skłonności do zbytniego rozciągania kolan, pomogą ci dwie rzeczy. Przede wszystkim utrzymuj silne mięśnie wokół stawu kolanowego przez regularną praktykę pozycji stojących, takich jak Wirabhadrasana II (Pozycja Wojownika II) i Trikonasana (Pozycja Trójkąta). Po drugie zachowaj świadomość na swych stawach kolanowych i zauważaj, kiedy są nadmiernie rozciągane. Natychmiast likwiduj to rozciągnięcie wizualizując jak twój ciężar przesuwa się w dół bardziej tyłem stawu kolanowego niż jego przodem. Gdy kolano będzie w prawidłowym położeniu, linia siły ciężkości opadać będzie naturalnie w kierunku tyłu kolana.
Jak powiedziano wcześniej, pozycje siedzące mają zdolność znacznego pogarszania stanu stawu krzyżowo-biodrowego osób giętkich. Szczególnych problemów przysparza Janu Sirszasana (Pozycja Głowy na Kolanie). Powszechny błąd, jakim jest brak wyrównania pozycji skręcający staw krzyżowo-biodrowy. Zauważ, jak prawa strona miednicy (strona ze zgiętym kolanem) odciągana jest w tył, podczas gdy kręgosłup i kość krzyżowa są przesunięte do przodu. Górna część kości krzyżowej tuż przy kręgosłupie przesunięta jest do tyłu w kierunku zgiętej nogi, co skręca kość krzyżową w stronę przeciwną niż kręgosłup lędźwiowy. Skutkiem tego błędnego ustawienia jest oddzielenie miednicy od kości krzyżowej; miednica idzie w tył wraz z kością udową, podczas gdy kość krzyżowa kieruje się w przód z kręgosłupem. Zamiast tego, miednica, kość krzyżowa i kręgosłup powinny być przesuwane jako całość w tym samym kierunku.
Aby naprawić to zniekształcenie, spróbuj ustawić miednicę w położeniu bardziej zrównoważonym z kością krzyżową układając prawą stopę bliżej lewego kolana. Inną pożyteczną poprawkę uczynić można przez ułożenie pod lewy pośladek zwiniętej maty lub koca. Koncentruj się nie na pochylaniu się głęboko w pozycję, ale na przenoszeniu prawej strony miednicy w przód. Zauważ, jak ta poprawka wywołuje poczucie harmonii pomiędzy kręgosłupem lędźwiowym a kością krzyżową.
Wygięcia do tyłu, podobnie jak skłony w przód, mogą stanowić problem dla osób giętkich z natury. Kręgosłup lędźwiowy pracuje łącznie ze stawem krzyżowo-biodrowym, i tak jak on, jest często nadmiernie rozciągany co charakteryzuje wspólną dla ludzi elastycznych tendencję do zwisania w dół w kręgosłupie lędźwiowym w wygięciach do tyłu, takich jak Urdhwa Mukha Śwanasana (Pies Twarzą w Górę). Takie intensywne rozciąganie, jeśli będzie często powtarzane, rozluźni więzadła utrzymujące kręgosłup lędźwiowy, jak również więzadła stawu krzyżowo-biodrowego (zwłaszcza więzadło przednie, które podtrzymuje przód stawu).
Aby zapobiec zbytniemu rozciąganiu dolnej części pleców w Pozycji Psa Twarzą w Górę, spróbuj odciągać plecy od stóp w przeciwnym kierunku od klatki piersiowej. To równoważące rozciąganie skierowane do tyłu wzmocni stabilizujące mięśnie dołu pleców, zmniejszając działanie pozycji na kręgosłup krzyżowo-lędźwiowy. Staw kolanowy powinien pozostać wyprostowany, mięśnie nóg aktywne. Wyobraź sobie, że proste kości udowe unoszą się w górę, zamiast opadać w kierunku podłogi. Niektórym osobom pomoże wkładanie pod dłonie klocków lub wykonywanie asany z rękami na krawędzi stopnia. Dzięki temu osoba praktykująca neutralizuje nadmierne rozciągnięcie obszaru lędźwiowego i wykonuje Psa Twarzą w Górę z bardziej wyrównanym kręgosłupem.
Adepci jogi często gloryfikują elastyczność; jak widzimy jednak, ma ona zarówno wady, jak i zalety. Poza tym elastyczność fizyczna nie koniecznie odpowiada giętkości umysłowej i emocjonalnej. Większość z nas zna elastycznego praktykującego, który zadziwia wygięciami do tyłu, podczas gdy jego umysł i duch pozostają sztywne. Równie często spotkać można takiego, który z roku na rok pozostaje sztywny, a promieniuje miłością jogi i życia i bez trudności ulega psychicznej i duchowej przemianie. Najwyraźniej nie istnieje związek między fizyczną elastycznością a rozwojem duchowym.
Prawdziwa elastyczność to umiejętność właściwego reagowania na każdą sytuacją z jednoczesnym zachowaniem czystości i prawości serca. W praktyce jogi fizyczna giętkość to zaledwie początek; końcem jest dobre życie. Jak widzimy, osoby elastyczne muszą podczas ćwiczenia zwracać szczególną uwagę na detale. Tą wielką uważność mogą wykorzystać nie tylko, by ulepszyć wykonywanie asan, ale także resztę swojego życia.


Judith H.Lasater uczy jogi od 20 lat. Jest terapeutą fizycznym. Obecnie pisze książkę o wzmacniającym działaniu yogi.
Yoga Journal, styczeń/luty 1993
tłum. Agnieszka Westwańska



Joga dla nadgiętkich dalej Wydobywanie symboliki Pozycji Góry

Powrót do początku


   
   
   

Yoga Shop JOGA Sklep


Yoga Shop



Oferta dla Nauczycieli JOGI
Szkoły jogi

Warszawa, Wrocław, Szczecin, Kraków, Gdańsk, Gdynia, Lublin, Poznań, Jelenia Góra, Opole, Kalisz, Katowice, Bydgoszcz, Kołobrzeg, Łódź, Zielona Góra, Zakopane, Toruń, Tarnów, Świnoujście, Świebodzin, Świdnica, Legnica, Sopot, Puławy, Płock, Podkowa leśna, Otwock, Magdalenka, Kościelna Wieś, Kłodzko, Józefów, Gorzów Wielkopolski, Częstochowa, Ciechocinek, Chełm, Białystok, Bartoszyce, Czechowice Dziedzice, Gliwice, Świdnica, Legnica, Konin, Koszalin, Lidzbark Warmiński, Mława, Mysłowice, Nowy Targ, Opoczno, Pleszew, Pszczyna, Racibórz, Rybnik, Rzeszów, Swarzędz, Tychy, Wadowice, Wałbrzych, Złotów

Artykuły o Jodze

Czym jest joga?
Czym jest asana?
Filozofia jogi
Dlaczego zajmujemy się jogą?
Wydobywanie symboliki pozycji góry
Uzdrawiająca Medytacja
Joga dla nadgiętkich
Poszukiwanie ukrytego języka jogi
Joga - doskonały system oparty na humanizmie
Starożytne teksty - Hatha Joga Pradipika
Medyczne aspekty jogi
Joga a zdrowie
System energetyczny w jodze
Charakterystyka i symbolika głównych czakr
Czy joga jest dobra dla kobiet?
Menstruacja
Ciąża
Menopauza
Pranajama
Rodzaje i efekty pranajam
Drzewo Asztanga Jogi - schematyczne ujęcie filozofii jogi

Serwis dostępny również
pod adresami:
jogin.pl
jogaszkola.republika.pl

Joga Iyengara

Wszystko do JOGI

Produkujemy i sprzedajemy od 1990 roku Maty do Jogi. Od dawna Mata do Jogi towarzyszyła praktyce jogi wykorzystywana w różnych szkołach Joga w Jeleniej Górze Ośrodki medytacyjne Maty do medytacji posiadają jako standardowe wyposażenie swojego Centrum Joga w Warszawie to centrum JOGI w Polsce działają tam liczne szkoły i ośrodki skupiające ćwiczących jogę. Mata do medytacji to niezbędne wyposażenie jogina Joga w Zielonej Górze Specjalizujemy się w produkcji sprzętu do jogi, medytacji oraz rehabilitacji kręgosłupa, wszystkie Poduszki do medytacji oraz Poduszka do medytacji wypełniona jest łuska gryczana. Joga we Wrocławiu to Stolica Jogi Dolnego Śląska Poduszka Zafu oraz Bolstery do jogi wykonujemy samodzielnie z naturalnych surowców bawełnianych i lnianych Bolster do jogi Joga w Szczecinie Dzięki użyciu najlepszych materiałów do wykonania Wałki do jogi Wałek do jogi Bolster wałek okrągły Bolster wałek płaski Bolster wałek pod szyję nasze produkty cechuje najwyższa jakość oraz trwałość Joga w Krakowie słynie ze wspaniałych nauczycieli wykorzystujących liczne pomoce i akcesoria do jogi takie jak Kostki do jogi Joga w Opolu Kostka do jogi Pianki do jogi Pianka do jogi Kostka z korka Liczne Ośrodki Joga w Gdańsku posiadają na swoim wyposażeniu produkowany przez nas sprzęt do jogi Kostki z korka Paski do jogi Joga w Gdyni Niezwykła precyzja większości asan wymaga w początkowej fazie wykorzystania wielu pomocy niezbędnych do prawidłowego wykonania pozycji jak i zachowania właściwego bezpieczeństwa Pasek do jogi Pokrowce na maty Joga w Lublinie Pokrowiec na matę Plecak jogina Organizowane przez nas kursy i obozy znajdują uznanie u praktykujących Joga w Kaliszu Plecaki jogina Joga w Poznaniu Zwiększa się liczba zachorowań na dolegliwości kręgosłupowe, tym samym rośnie zapotrzebowanie na pomoce w postaci Poduszki zdrowotne Poduszka zdrowotna Jaśki Jasiek Przepaska relaksacyjna na oczy Przepaski relaksacyjne Umiejętne ich wykorzystanie w procesie rehabilitacji czy profilaktyki kręgosłupa przynosi pożądaną ulgę w cierpieniu każdemu, kto po nie sięga Joga w Katowicach Materac relaksacyjny przeciwdziała napięciom i przeciążeniom kręgosłupa Materace relaksacyjne Joga w Bydgoszczy Książki o jodze Kadzidełka Sprzęt do Jogi perfekcyjnie wykonany polecamy wyposażyć domowy kącik w podstawowe Akcesoria do Jogi Pomoce do jogi Wyposażenie do jogi bardzo często wykorzystujemy na organizowanych Kursy jogi Obozy jogi Zajęcia jogi Produkty w naszym Yoga Shop cechuje niska cena i specjalne upusty dla nauczycieli Joga sklep Polecamy doskonałe herbatki ajurwedyjskie Herbaty Yogi Tea Kostki z pianki Maty Zabuton Doradzamy jaki sprzęt należy zabrać na Warsztaty jogi Joga w Łodzi Joga kurs Wakacje zwykle upływają na wyjazdach i wypoczynku, polecamy czynny wypoczynek w ramach Joga obóz Joga w Białymstoku Nad bezpieczeństwem wykonywanych pozycji Joga ćwiczenia na zajęciach czuwa doświadczony nauczyciel Joga w Kłodzku Joga w Gorzowie Wielkopolskim Joga w Częstochowie Joga w Gliwicach Joga w Wałbrzychu Joga w Koszalinie Joga w Trójmieście