Portal Jogina
Sklep JoginaPrzewodnik po JodzeZajęcia JogiKursy i Obozy JogiGaleria tekstów o JodzeGaleria obrazów o Jodze

Dolnośląska Szkoła Jogi Tomasza Lisa w Jeleniej Górze   Joga surjanamaskar
Galeria tekstów materiały dydaktyczne

JOGA Joga dla nadgiętkich cz.2

PODSTAWOWE ŚRODKI OSTROŻNOŚCI DLA OSÓB ELASTYCZNYCH

Ponieważ ich mięśnie, ścięgna i więzadła łatwo ustępują, ludzie naturalnie elastyczni często ROZCIĄGAJĄ SIĘ NADMIERNIE. Inaczej niż mięśnie, więzadła i ścięgna raz zbyt rozciągnięte, nigdy nie powrócą do swego pierwotnego stanu, a ich rozluźnienie pozostawia stawy podatnymi na uszkodzenia.
Jeśli jesteś osobą elastyczną z natury, musisz zatroszczyć się o to, aby wzmocnić swe mięśnie - skracając ich długość spoczynkową - tak, by stanowiły dodatkową podporę dla twych słabych więzadeł. Skoncentruj się na wzmocnieniu mięśni otaczających stawy, które uważasz za zbyt elastyczne. Podczas praktyki asan powstrzymuj się przed wykonywaniem pozycji w pełnym zakresie. Zatrzymując się w pewnym momencie, jak uczyniłby to początkujący spowodujesz intensywniejszą pracę mięśni, co wzmocni ich siły. (Oczywiście zasada ta nie dotyczy dokładnie każdej asany. Na przykład w długotrwałym wygięciu do przodu, jeśli wykonałbyś skłon do połowy pełnego zakresu pozycji z prostymi plecami, zamiast wzmocnić się, mógłbyś uszkodzić dół pleców. Ale większość asan, zwłaszcza pozycje stojące, nadaje się dobrze do tego rodzaju podejścia do jogi.)
Istotne jest również zwracanie uwagi na wyrównanie ciała podczas rozciągania. Dla przykładu, aby w wygięciu do przodu nie przyzwyczajać się do rozciągania jednej strony nóg, co niszczy stabilność stawów przez poluzowanie więzadeł po jednej stronie bardziej niż po drugiej. Aby tego uniknąć, obracaj nogi nieznacznie do środka i na zewnątrz, aby zapewnić równomierne rozciąganie zewnętrznych i wewnętrznych ścięgien udowych.
Istnieje jedna część ciała tak podatna na nadmierne rozciąganie więzadeł -nawet u ludzi, którzy nie są nadzwyczajnie elastyczni, że zasługuje na szczególną uwagę. Obszar ten to staw krzyżowo-biodrowy (sacroiliac joint - SI), miejsce, gdzie miednica łączy się z kością krzyżową. Stan zdrowia obu stawów SI (jeden po każdej stronie kości krzyżowej) może oddziaływać na cały krzyż.
Sama kość krzyżowa jest strukturalnie częścią kręgosłupa. Funkcjonalnie jednak jest częścią miednicy, kostnego zagłębienia, które utrzymuje organy wydalania, trawienia i żeńskie organy płciowe. Staw krzyżowo-biodrowy jest tylko o cale oddalony od stawów biodrowych, w których podczas chodzenia czy biegania występuje olbrzymi ruch kolisty. Z powodu asymetrycznego ruchu bioder każdy krok lekko skręca staw krzyżowo-biodrowy.
Normalnie ruch ten nie jest problematyczny. Ale gdy więzadła podtrzymujące staw SI zostały zbytnio rozciągnięte, mogą pojawić się poważne kłopoty. Są one szczególnie powszechne u kobiet, u których staw SI jest strukturalnie słabszy. Jeśli kobieta praktykująca jogę zachęcana jest do agresywnego rozciągania, może naprawdę nieodwracalnie zniszczyć integralność więzadeł krzyżowo- biodrowych, doprowadzając się do stanu chronicznego bólu dołów pleców. Ponieważ nie ma właściwie mięśni, które mogłyby pomóc więzadłom w stabilizacji stawu SI, gdy zostały one raz nadmiernie rozciągnięte, problemy z plecami są prawie nieuniknione.
Pozycje siedzące, jak wygięcie do przodu i skręty, mogą być szczególnie szkodliwe. Jeżeli jesteś naturalnie elastyczny, nigdy nie używaj zewnętrznej siły -jak ciężar umieszczony na plecach lub druga osoba ciągnąca cię za ręce - aby pchnąć cię lub pociągnąć dalej w skłon do przodu czy skręt. Zwróć dokładnie uwagę na prawidłowe wyrównanie pozycji. (Prawidłowe ustawienie kości krzyżowej w jednym z wygięć do przodu, Janu Sirsasana, omówione jest szczegółowo w dalszej części artykułu.)

PRAKTYKA ASAN

Istnieje kilka asan, które przysparzają osobom nadgiętkim wyjątkowych problemów. Jedną z nich jest Adho Mukha Śwanasana czyli pozycja psa twarzą w dół. Ludzie nadmiernie elastyczni często wykonują Psa w Dół nadmiernie rozciągając środkową część pleców, co wyrównuje naturalną krzywiznę piersiową i skraca kręgosłup.
W zdrowym kręgosłupie obszar piersiowy (środek pleców) wygięty jest lekko na zewnątrz, w dopełnieniu do kręgosłupa szyjnego (kark) i lędźwiowego (dół pleców), które wygięte są do wewnątrz. Powtarzane wyrównywanie środkowej części pleców może rozciągnąć więzadła i mięśnie pomagające zachować normalną krzywiznę piersiową. Jeśli będzie ona stale zniekształcana, to podczas dźwigania ciężaru ciała, jak chodzenie czy stanie, na inne krzywizny wywierany będzie nieprawidłowy nacisk. Mięśnie muszą wtedy pracować nadprogramowo, aby utrzymać wyprostowaną postawę, co powoduje zmęczenie i napięcie. Przy zniekształconych krzywiznach kręgosłupa dyski nie mogą odpowiednio amortyzować kręgosłupa i degenerują się szybciej.
Mniej rozciągaj obszar piersiowy, koncentrując się raczej na wydłużaniu kręgosłupa w kierunku bioder. Aby uzyskać taki efekt, skup się na przeniesieniu większości ciężaru ciała na nogi, coraz bardziej obciążając ręce. Pamiętaj, że celem pozycji jest ruszyć kręgosłup i tułów w tył, a nie zwisać do przodu na rękach.
W tej pozycji, jak we wszystkich innych, ważne jest aby pamiętać, że zdrowe rozciąganie nie jest wykrzywianiem ani zniekształcaniem ciała. Czasami mówię uczniom, że w jodze istnieją tylko dwa grzechy: za mała i za duża praca. Z tych dwóch gorsza jest praca za duża - praktykujący często przekonany jest, że ćwiczy wspaniale i z tego powodu pełen jest pychy. Jeżeli jesteś całkowicie elastyczny, szczególnie ważne jest, abyś pracował trochę mniej.



Joga dla nadgiętkich dalej Joga dla nadgiętkich

Powrót do początku


   
   
   

Yoga Shop JOGA Sklep


Yoga Shop



Oferta dla Nauczycieli JOGI
Szkoły jogi

Warszawa, Wrocław, Szczecin, Kraków, Gdańsk, Gdynia, Lublin, Poznań, Jelenia Góra, Opole, Kalisz, Katowice, Bydgoszcz, Kołobrzeg, Łódź, Zielona Góra, Zakopane, Toruń, Tarnów, Świnoujście, Świebodzin, Świdnica, Legnica, Sopot, Puławy, Płock, Podkowa leśna, Otwock, Magdalenka, Kościelna Wieś, Kłodzko, Józefów, Gorzów Wielkopolski, Częstochowa, Ciechocinek, Chełm, Białystok, Bartoszyce, Czechowice Dziedzice, Gliwice, Świdnica, Legnica, Konin, Koszalin, Lidzbark Warmiński, Mława, Mysłowice, Nowy Targ, Opoczno, Pleszew, Pszczyna, Racibórz, Rybnik, Rzeszów, Swarzędz, Tychy, Wadowice, Wałbrzych, Złotów

Artykuły o Jodze

Czym jest joga?
Czym jest asana?
Filozofia jogi
Dlaczego zajmujemy się jogą?
Wydobywanie symboliki pozycji góry
Uzdrawiająca Medytacja
Joga dla nadgiętkich
Poszukiwanie ukrytego języka jogi
Joga - doskonały system oparty na humanizmie
Starożytne teksty - Hatha Joga Pradipika
Medyczne aspekty jogi
Joga a zdrowie
System energetyczny w jodze
Charakterystyka i symbolika głównych czakr
Czy joga jest dobra dla kobiet?
Menstruacja
Ciąża
Menopauza
Pranajama
Rodzaje i efekty pranajam
Drzewo Asztanga Jogi - schematyczne ujęcie filozofii jogi

Serwis dostępny również
pod adresami:
jogin.pl
jogaszkola.republika.pl

Joga Iyengara

Wszystko do JOGI

Produkujemy i sprzedajemy od 1990 roku Maty do Jogi. Od dawna Mata do Jogi towarzyszyła praktyce jogi wykorzystywana w różnych szkołach Joga w Jeleniej Górze Ośrodki medytacyjne Maty do medytacji posiadają jako standardowe wyposażenie swojego Centrum Joga w Warszawie to centrum JOGI w Polsce działają tam liczne szkoły i ośrodki skupiające ćwiczących jogę. Mata do medytacji to niezbędne wyposażenie jogina Joga w Zielonej Górze Specjalizujemy się w produkcji sprzętu do jogi, medytacji oraz rehabilitacji kręgosłupa, wszystkie Poduszki do medytacji oraz Poduszka do medytacji wypełniona jest łuska gryczana. Joga we Wrocławiu to Stolica Jogi Dolnego Śląska Poduszka Zafu oraz Bolstery do jogi wykonujemy samodzielnie z naturalnych surowców bawełnianych i lnianych Bolster do jogi Joga w Szczecinie Dzięki użyciu najlepszych materiałów do wykonania Wałki do jogi Wałek do jogi Bolster wałek okrągły Bolster wałek płaski Bolster wałek pod szyję nasze produkty cechuje najwyższa jakość oraz trwałość Joga w Krakowie słynie ze wspaniałych nauczycieli wykorzystujących liczne pomoce i akcesoria do jogi takie jak Kostki do jogi Joga w Opolu Kostka do jogi Pianki do jogi Pianka do jogi Kostka z korka Liczne Ośrodki Joga w Gdańsku posiadają na swoim wyposażeniu produkowany przez nas sprzęt do jogi Kostki z korka Paski do jogi Joga w Gdyni Niezwykła precyzja większości asan wymaga w początkowej fazie wykorzystania wielu pomocy niezbędnych do prawidłowego wykonania pozycji jak i zachowania właściwego bezpieczeństwa Pasek do jogi Pokrowce na maty Joga w Lublinie Pokrowiec na matę Plecak jogina Organizowane przez nas kursy i obozy znajdują uznanie u praktykujących Joga w Kaliszu Plecaki jogina Joga w Poznaniu Zwiększa się liczba zachorowań na dolegliwości kręgosłupowe, tym samym rośnie zapotrzebowanie na pomoce w postaci Poduszki zdrowotne Poduszka zdrowotna Jaśki Jasiek Przepaska relaksacyjna na oczy Przepaski relaksacyjne Umiejętne ich wykorzystanie w procesie rehabilitacji czy profilaktyki kręgosłupa przynosi pożądaną ulgę w cierpieniu każdemu, kto po nie sięga Joga w Katowicach Materac relaksacyjny przeciwdziała napięciom i przeciążeniom kręgosłupa Materace relaksacyjne Joga w Bydgoszczy Książki o jodze Kadzidełka Sprzęt do Jogi perfekcyjnie wykonany polecamy wyposażyć domowy kącik w podstawowe Akcesoria do Jogi Pomoce do jogi Wyposażenie do jogi bardzo często wykorzystujemy na organizowanych Kursy jogi Obozy jogi Zajęcia jogi Produkty w naszym Yoga Shop cechuje niska cena i specjalne upusty dla nauczycieli Joga sklep Polecamy doskonałe herbatki ajurwedyjskie Herbaty Yogi Tea Kostki z pianki Maty Zabuton Doradzamy jaki sprzęt należy zabrać na Warsztaty jogi Joga w Łodzi Joga kurs Wakacje zwykle upływają na wyjazdach i wypoczynku, polecamy czynny wypoczynek w ramach Joga obóz Joga w Białymstoku Nad bezpieczeństwem wykonywanych pozycji Joga ćwiczenia na zajęciach czuwa doświadczony nauczyciel Joga w Kłodzku Joga w Gorzowie Wielkopolskim Joga w Częstochowie Joga w Gliwicach Joga w Wałbrzychu Joga w Koszalinie Joga w Trójmieście