Portal Jogina
Sklep JoginaPrzewodnik po JodzeZajęcia JogiKursy i Obozy JogiGaleria tekstów o JodzeGaleria obrazów o Jodze

Dolnośląska Szkoła Jogi Tomasza Lisa w Jeleniej Górze   Joga surjanamaskar
Galeria tekstów materiały dydaktyczne

JOGA Joga dla nadgiętkich

Judith H. Lasater

Kiedy byłam w trzeciej klasie, cała moja klasa z napięciem oczekiwała na moment, gdy nauczycielka wyjdzie z sali albo odwróci się tyłem na dłuższy czas. Kiedy to robiła, pewien chłopiec, siedzący kilka ławek przede mną, zachwycał nasze psotne dusze szybkim i odważnym zakładaniem nóg za głowę w sposób, jaki wiele lat później, poznałam jako Yoganidrasana (Pozycja Snu). Wszyscy zaśmiewaliśmy się z tego gestu wielkiego zuchwalstwa wstrzymując oddech i obserwując, czy nasz komik zdoła zdjąć nogi zza szyi i przybrać normalną siedzącą pozycję zanim zostanie przyłapany. Zawsze mu się to udawało.
Nie byliśmy szczególnie zaiteresowani ani poruszeni niezwykłą elastycznością, która umożliwiała ten wyczyn. Dopiero po latach, gdy zostałam pełnoetatową nauczycielką jogi, zaczęłam naprawdę doceniać zdolności rozciągania się mojego dawnego kolegi.
Elastyczność - a dokładniej jej brak - jest jedną z najpowszechniejszych motywacji praktykowania jogi. Wraz ze starzeniem się, świadomość że schylanie staje się coraz trudniejsze, zachęca wielu do poszukiwania zbawiennych metod rozciągania ciała. Dorośli, którzy trenują jakiś sport lub preferują aktywny wypoczynek, aby utrzymać w dobrym stanie układ sercowo-naczyniowy, często zaczynają interesować się zachowaniem giętkości jako sposobem na uniknięcie lub wyleczenie uszkodzeń ciała. Sztywne mięśnie są ciągłym wyzwaniem w jodze - wielu uczniom dobrze znane jest chociażby stałe napięcie ścięgna udowego (w tyle uda) lub mięśni ramion.
Ale niektórzy ludzie, chociaż jest ich mniej, mają problem przeciwny! Są zbyt elastyczni. Wraz z młodym wiekiem, ta naturalna umiejętność łatwego poruszania kręgosłupem i kończynami była prawdopodobnie tym, co pozwalało mojemu koledze z trzeciej klasy wykonywać zaawansowaną pozycję jogi bez rozgrzewki i przygotowania.
Ludzie elastyczni z natury, którym często zazdroszczą inni praktykujący, napotykają w praktyce jogi wyjątkowe wyzwania i problemy. Wchodząc zbyt daleko w pozycje wywołują w ciele strukturalną niestabilność przez zbytnie rozciągnięcie mięśni i wiązadeł, które utrzymują na miejscu ich stawy. Źle ustawiony staw wywiera nacisk na wszystkie otaczające go tkanki powodując, że ciało staje się podatne na uszkodzenia. Nadmiernie ruchomy staw staje się słabym ogniwem w łańcuchu szkieletowej konstrukcji podtrzymującej czyniąc całą strukturę ciała niebezpiecznie rozluźnioną.
Jak rozpoznać, że jest się osobą nadgiętką? Oczywistą wskazówką jest zdolność wchodzenia głęboko w pozycje bez większych trudności. Ponadto ludzie nadmiernie elastyczni często nie potrzebują rozgrzewki czy przygotowania przed rozciąganiem. Mogą oni fizycznie odczuwać potrzebę rozciągania pomimo tego, że już są rozciągnięci i zazwyczaj nie są w stanie utrzymać efektów zabiegów kręgarskich. Jeżeli pasujesz do tego opisu, jest niezmiernie ważne, abyś zrozumiał przyczyny - i niebezpieczeństwa -swej niezwykłej giętkości i zastosował środki ostrożności, aby ustrzec się przed nadmiernym rozciągnięciem i uszkodzeniem ciała.

ANATOMIA ELASTYCZNOŚCI

Co powoduje, że jedni ludzie są bardziej elastyczni niż inni? Istnieje kilka układów, które składają się na zdolność rozciągania ciała - STAWY, WIĘZADŁA, MIĘŚNIE i ŚCIĘGNA. Staw definiowany jest jako miejsce, w którym kość styka się z kością. Każdy staw posiada cechę nazywaną "Zakresem ruchomości", a jest to wymierny stopień swobody zginania, rozciągania i rotacji (niektóre stawy, jak stawy czaszki, są prawie nieruchome, ponieważ trzymane są mocno przez tkankę łączną). Aby mógł zaistnieć normalny ruch, staw musi być zdrowy, z możliwie nie uszkodzoną amortyzacją chrząstki.
Tym, co odróżnia ludzi giętkich z natury od sztywniejszych nie są same stawy, ale więzadła, które je utrzymują. Więzadła to mocne, względnie nie naczyniowe (pozbawione zaopatrzenia w krew) tkanki łączne wiążące kości z kośćmi. Chociaż ludzie urodzeni z naturalną miękkością tych tkanek często łatwo rozciągają się, równie często cierpią na rozmaite chroniczne dolegliwości w stawach lub wokół nich, ponieważ więzadła utrzymujące te stawy pozwalają na zbyt wielkie przesunięcia w ich obrębie. Ten nadmierny ruch nadwyręża zarówno same więzadła, jak i otaczające staw tkanki powodując złe samopoczucie i ból. Stopień rozluźnienia więzadeł uzależniony jest od wieku (im młodsze ciało, tym luźniejsze więzadła), genetyki, a zwłaszcza płci. Żeńska równowaga hormonalna czyni więzadła luźniejszymi. Zazwyczaj estrogeny sprzyjają większemu rozluźnieniu więzadeł, a nasila się ona często, gdy poziom estrogenów wzrasta w stosunku do pozostałych hormonów. Wiele kobiet odczuwa większą chwiejność w stawach właśnie w tygodniu przed menstruacją, w czasie menstruacji, ciąży i laktacji. W zaawansowanej ciąży nawet chodzenie może być bolesne wskutek rozluźnienia spojenia łonowego (staw, w którym lewe i prawe ramię miednicy schodzą się i formują to, co zwykle nazywane jest kością łonową). Kobiety mające skłonność do rozluźnienia muszą uważać, aby nie rozciągać się zbytnio, zwłaszcza bezpośrednio przed okresem, podczas ciąży, po porodzie w okresie karmienia. Poza stawami i więzadłami na elastyczność wpływ mają dwa inne układy: mięśnie i ścięgna. Każdy mięsień szkieletowy posiada ścięgno, które przymocowuje go do kości na obu końcach. Sama tkanka mięśniowa jest czerwonawa z powodu wielu naczyń krwionośnych koniecznych do pracy mięśnia. Ale tam, gdzie mięsień słabnie i zbliża się do kości, staje się bielszy i zaczyna przypominać swego kuzyna, więzadło - ta część układu mięśniowego nazywana jest ścięgnem. Podobnie jak więzadła, ścięgna są zbudowane z pozbawionej naczyń krwionośnych tkanki łącznej, która różni się bardzo swą elastycznością w zależności od osoby. Tak, jak ścięgna i więzadła, mięśnie można rozciągać biernie i na przykład w długotrwałym wygięciu do przodu ścięgna udowe w tyle uda są rozciągane biernie. Ale mięśnie mają zupełnie inną budowę niż ścięgna i więzadła. Mięśnie szkieletowe zawierają elementy kurczliwe nazywane "włóknami przesuwalnymi", które umożliwiają ich kurczenie i rozluźnianie. Więzadła i ścięgna, chociaż mogą być rozciągane biernie jak mięśnie, nie mogą skracać się z powrotem, ponieważ nie posiadają elementów kurczliwych. "Długość spoczynkowa" mięśnia to jego długość, gdy nie jest skurczony. Konsekwetne rozciąganie zwiększa długość spoczynkową mięśnia. I odwrotnie, powtarzane ruchy wzmacniające, jak podnoszenie ciężarów czy bieganie, skracają długość spoczynkową napiętych mięśni. Większość z nas zauważyła jak sztywni stajemy się, gdy opuścimy kilka dni praktyki jogi z powodu choroby, obowiązków rodzinnych czy podróży. Ruchy, które jeszcze przed kilkoma dniami były przyjemne, nagle wydają się bardzo trudne, ponieważ mięśnie powróciły do krótszej długości spoczynkowej.



Logika Miłości dalej Joga dla nadgiętkich

Powrót do początku


   
   
   

Yoga Shop JOGA Sklep


Yoga Shop



Oferta dla Nauczycieli JOGI
Szkoły jogi

Warszawa, Wrocław, Szczecin, Kraków, Gdańsk, Gdynia, Lublin, Poznań, Jelenia Góra, Opole, Kalisz, Katowice, Bydgoszcz, Kołobrzeg, Łódź, Zielona Góra, Zakopane, Toruń, Tarnów, Świnoujście, Świebodzin, Świdnica, Legnica, Sopot, Puławy, Płock, Podkowa leśna, Otwock, Magdalenka, Kościelna Wieś, Kłodzko, Józefów, Gorzów Wielkopolski, Częstochowa, Ciechocinek, Chełm, Białystok, Bartoszyce, Czechowice Dziedzice, Gliwice, Świdnica, Legnica, Konin, Koszalin, Lidzbark Warmiński, Mława, Mysłowice, Nowy Targ, Opoczno, Pleszew, Pszczyna, Racibórz, Rybnik, Rzeszów, Swarzędz, Tychy, Wadowice, Wałbrzych, Złotów

Artykuły o Jodze

Czym jest joga?
Czym jest asana?
Filozofia jogi
Dlaczego zajmujemy się jogą?
Wydobywanie symboliki pozycji góry
Uzdrawiająca Medytacja
Joga dla nadgiętkich
Poszukiwanie ukrytego języka jogi
Joga - doskonały system oparty na humanizmie
Starożytne teksty - Hatha Joga Pradipika
Medyczne aspekty jogi
Joga a zdrowie
System energetyczny w jodze
Charakterystyka i symbolika głównych czakr
Czy joga jest dobra dla kobiet?
Menstruacja
Ciąża
Menopauza
Pranajama
Rodzaje i efekty pranajam
Drzewo Asztanga Jogi - schematyczne ujęcie filozofii jogi

Serwis dostępny również
pod adresami:
jogin.pl
jogaszkola.republika.pl

Joga Iyengara

Wszystko do JOGI

Produkujemy i sprzedajemy od 1990 roku Maty do Jogi. Od dawna Mata do Jogi towarzyszyła praktyce jogi wykorzystywana w różnych szkołach Joga w Jeleniej Górze Ośrodki medytacyjne Maty do medytacji posiadają jako standardowe wyposażenie swojego Centrum Joga w Warszawie to centrum JOGI w Polsce działają tam liczne szkoły i ośrodki skupiające ćwiczących jogę. Mata do medytacji to niezbędne wyposażenie jogina Joga w Zielonej Górze Specjalizujemy się w produkcji sprzętu do jogi, medytacji oraz rehabilitacji kręgosłupa, wszystkie Poduszki do medytacji oraz Poduszka do medytacji wypełniona jest łuska gryczana. Joga we Wrocławiu to Stolica Jogi Dolnego Śląska Poduszka Zafu oraz Bolstery do jogi wykonujemy samodzielnie z naturalnych surowców bawełnianych i lnianych Bolster do jogi Joga w Szczecinie Dzięki użyciu najlepszych materiałów do wykonania Wałki do jogi Wałek do jogi Bolster wałek okrągły Bolster wałek płaski Bolster wałek pod szyję nasze produkty cechuje najwyższa jakość oraz trwałość Joga w Krakowie słynie ze wspaniałych nauczycieli wykorzystujących liczne pomoce i akcesoria do jogi takie jak Kostki do jogi Joga w Opolu Kostka do jogi Pianki do jogi Pianka do jogi Kostka z korka Liczne Ośrodki Joga w Gdańsku posiadają na swoim wyposażeniu produkowany przez nas sprzęt do jogi Kostki z korka Paski do jogi Joga w Gdyni Niezwykła precyzja większości asan wymaga w początkowej fazie wykorzystania wielu pomocy niezbędnych do prawidłowego wykonania pozycji jak i zachowania właściwego bezpieczeństwa Pasek do jogi Pokrowce na maty Joga w Lublinie Pokrowiec na matę Plecak jogina Organizowane przez nas kursy i obozy znajdują uznanie u praktykujących Joga w Kaliszu Plecaki jogina Joga w Poznaniu Zwiększa się liczba zachorowań na dolegliwości kręgosłupowe, tym samym rośnie zapotrzebowanie na pomoce w postaci Poduszki zdrowotne Poduszka zdrowotna Jaśki Jasiek Przepaska relaksacyjna na oczy Przepaski relaksacyjne Umiejętne ich wykorzystanie w procesie rehabilitacji czy profilaktyki kręgosłupa przynosi pożądaną ulgę w cierpieniu każdemu, kto po nie sięga Joga w Katowicach Materac relaksacyjny przeciwdziała napięciom i przeciążeniom kręgosłupa Materace relaksacyjne Joga w Bydgoszczy Książki o jodze Kadzidełka Sprzęt do Jogi perfekcyjnie wykonany polecamy wyposażyć domowy kącik w podstawowe Akcesoria do Jogi Pomoce do jogi Wyposażenie do jogi bardzo często wykorzystujemy na organizowanych Kursy jogi Obozy jogi Zajęcia jogi Produkty w naszym Yoga Shop cechuje niska cena i specjalne upusty dla nauczycieli Joga sklep Polecamy doskonałe herbatki ajurwedyjskie Herbaty Yogi Tea Kostki z pianki Maty Zabuton Doradzamy jaki sprzęt należy zabrać na Warsztaty jogi Joga w Łodzi Joga kurs Wakacje zwykle upływają na wyjazdach i wypoczynku, polecamy czynny wypoczynek w ramach Joga obóz Joga w Białymstoku Nad bezpieczeństwem wykonywanych pozycji Joga ćwiczenia na zajęciach czuwa doświadczony nauczyciel Joga w Kłodzku Joga w Gorzowie Wielkopolskim Joga w Częstochowie Joga w Gliwicach Joga w Wałbrzychu Joga w Koszalinie Joga w Trójmieście