Portal Jogina
Sklep JoginaPrzewodnik po JodzeZajęcia JogiKursy i Obozy JogiGaleria tekstów o JodzeGaleria obrazów o Jodze

Dolnośląska Szkoła Jogi Tomasza Lisa w Jeleniej Górze   Joga surjanamaskar
Galeria tekstów artykuły

JOGA Gabriella Giubilaro cz.2

lyengar urodził się w Indiach, jest braminem, wyznaje tamtejszą religią. Studiował filozofię indyjską, pisze książkę o Patańdżalim. Kiedy wykonuje asany zawsze odnosi je do filozofii indyjskiej. Chyba w ostatnich latach ten proces się pogłębia, a w jego Instytucie w Punie oprócz codziennych ćwiczeń jego syn w każdą niedzielę prowadzi wykłady z filozofii indyjskiej. Czasami bardzo trudno jest zrozumieć co on mówi. Jednakże odnosi się to cały czas do filozofii i religii indyjskiej. Jeśli chodzi o mnie nie zgadzam się z ubieraniem się tak jak Hindusi, jedzeniem jak Hindusi, z wiarą w ich bogów. Kiedy jestem w Indiach lubię ubierać się w sari, robić sobie kropkę na czole. Ale nie wtedy, gdy jestem we Florencji czy w Polsce. Czasem lubię jedzenie indyjskie, gdy jestem w Indiach. Nie mogę powiedzieć, że jestem ortodoksyjną katoliczką, mam swoje własne pojęcie o duchowości, swoje własne ideały. Osobiście ga bardziej wierzę w respektowanie natury, w poszanowanie jej praw, w naszą Matkę Ziemię. Sądzę, że wszyscy mamy różne postawy odnośnie tego.

Jakie są objawy zmęczenia fizycznego? Kiedy można uznać, że jest się zmęczonym podczas wykonywania ćwiczeń, by je przerwać?
G: Sądzę, że powiedziałam to dzisiaj rano. Chodzi o to, że kiedy ciało jest rzeczywiście fizycznie zmęczone, to nawet nie można się wtedy podnieść. Oczywiście nie należy czekać do takiego momentu, gdy ciało jest tak zmęczone, że aż trzeba się położyć. Jednakże, gdy przymuszasz się to czujesz, że dochodzi do takiego momentu, że ciało jest naprawdę zmęczone. To ciało ci powie. Oczywiście zależy to także od siły woli, bo możemy przymuszać się bez końca. Więc dla każdego z nas różne jest to miejsce, gdzie rozpoczyna się zmęczenie. Oto dlaczego, gdy ćwiczysz codziennie punkt, w którym stajesz się zmęczony stale odsuwa się coraz dalej. A jeśli przestaje się ćwiczyć, a potem na nowo się zaczyna, to ten punkt następuje bardzo szybko. Gdy robię skłony do przodu - nigdy się nie męczę. Ale gdy robię je przez 4 godziny - zaczynam czuć ból w biodrach, bo przekroczyłam granicę, jest tych wygięć za dużo. Ale nigdy się nie zmęczę. Lecz jeśli będę robiła wygięcia do tyłu przez 3 godziny, to w pewnym momencie będę naprawdę zmęczona. Początkujący osiągają ten punkt zmęczenia bardzo szybko. Dlatego nauczyciele powinni zwracać uwagę na to kiedy ich uczniowie osiągają ten punkt zmęczenia, i powinni zmieniać wówczas ćwiczone pozycje, zrobić coś innego, relaksującego. Więc nie sądź, że przygotujesz sobie w przeddzień dokładny plan zajęć i potem pójdziesz na zajęcia i po prostu go zrealizujesz. Może większość ludzi będzie zmęczona, może być zimno, czy ktoś pokłócił się z współmałżonkiem itd.

Więc dawaj im to czego potrzebują. Jeśli mają deficyt energii, musisz dać im lżejsze ćwiczenia. Jeśli mają zbyt dużo energii potrzebne są im ćwiczenia na uspokojenie. Wraz z doświadczeniem zacznie się to czuć. Poczuje się to bardzo łatwo. Więc na początku człowiek męczy się bardzo szybko, lecz im dłużej praktykuje się jogę, tym bardziej oddala się od nas ten punkt zmęczenia. Im lepiej rozluźniamy się ćwicząc jogę, powoli, powoli coraz trudniej jest zmęczyć się. A więc na początku człowiek poci się, ciało drży. Kiedy czujesz, że ciało zaczyna drżeć, oznacza to, że ciało jest zmęczone, że osiągnąłeś ten punkt. W indyjskich książkach pisze się, by wziąć wówczas prysznic, natrzeć ciało olejkiem i odpocząć. Powoli, powoli, w miarę jak będziesz pogłębiał rozluźnienie w pozycjach - będziesz w stanie dłużej w nich być.

Mam bóle w plecach. Jakie przyrządy mogłyby mi w tym pomóc? (pytanie zadał Glen, który miał problemy ze skłonem do przodu).
G: Ty masz plecy w tyłach nóg. Powodem tego jest przykurczenie mięśni tyłów nóg. Problem ten dotyczy wszystkich ludzi, którzy mają kłopoty z pochyleniem miednicy do przodu. Nigdy nie powinni oni robić pozycji, w których tułów pochyla się do przodu poprzez wygięcie kręgosłupa. Skłony tułowia z pozycji stojącej należy wykonywać opierając ręce na ścianie lub krześle. Asany z cyklu wygięć do przodu powinny być robione z krzesłem. Takie osoby powinny robić rozciągania nóg, wszystkie ćwiczenia rozciągające nogi, no i pozycje stojące.

Jakie masz doświadczenie medyczne i czy kłopoty z układem kostnym decydują, że zawsze się będzie początkującym?
G: Ograniczeniem tutaj są tylko stawy. Sednem tej szkoły jogi jest zwiększenie ruchliwości stawów. Ćwicząc jogę powoli uczymy się uzyskiwać jak największy zakres ruchu w aspekcie całego ciała. Oczywiście nie można tego zrobić w ciągu jednego dnia. Za każdym razem dochodzi się do granicy i próbuje się ją przekroczyć. Po miesiącach, latach ćwiczeń można powiększyć zakres danego ruchu w stawie. No i jeszcze jedno. Kiedy naprawdę już się zrozumie jak to działa, już nigdy się tego nie zapomni. To co można zgubić, gdy się przestanie ćwiczyć, to stracić siły. Przy czym nie chodzi tu tylko o to, że stawy się otwierają, ale o to że stają się one mocne, i że dzięki temu można utrzymywać pozycję. Kręgosłup jest w tym aspekcie tym samym co stawy. Można pochylać go do przodu, do tyłu, na boki. Oczywiście czasem można mieć jakieś usztywnienie naturalne czy też operacyjne. Bo gdy kręgosłup zgina się poza jego aktualną wydolność, wydolność stawów międzykręgowych, może się on uszkodzić. I ta sytuacja może się utrwalić. Szczególnie wówczas, gdy są problemy z rzeszotowaceniem kości. Wtedy kręgosłup zapada się jakby sam z siebie. Wszystko zależy od tego jak zaczynasz. Mam tu na myśli poziom z jakiego zaczynasz ćwiczenia, poziom wydolności kręgosłupa. Praca kręgosłupa, jak to było wyjaśniane rano, to przede wszystkim rozciąganie. Uczymy się jak tworzyć przestrzeń między kręgami. Jeśli nie było żadnego fizjologicznego uszkodzenia kręgosłupa, to każdy jest w stanie nauczyć się jego wyciągania. Mam jednak takich uczniów, którzy po latach ćwiczeń nie mogą jeszcze wyprostować dobrze kręgosłupa. Ale przynajmniej nie garbią się oni, i nauczyli się już pracować w kierunku jego wyciągania. Nie mogą być całkiem prosto, ale mogą wykonywać ruchy dawniej zablokowane np. mogą się skręcać. Oznacza to, że energia, życie w kręgosłupie znowu płynie. Stąd całe ciało ma się lepiej i nie będzie się miało problemów, boli związanych z tym, że stawy międzykręgowe nie mogą się poruszać. Od 18 roku życia zaczynamy się starzeć. W tym wieku stawy zaczynają się starzeć. Jest to normalne, w ten sposób funkcjonuje nasze ciało. Jest to oczywiście sprawa indywidualna. Można rosnąc do 16 lat, a u innej osoby okres wzrostu może zakończyć się w wieku 20 lat. Wówczas to zaczynamy się starzeć nie tyle na twarzy, co w stawach. Jeśli przy tym zakres ruchów stawowych będzie się ciągle zmniejszał, zaczynają się tam kumulować toksyny, i wówczas w zależności od stopnia wydolności fizycznej ciała pojawiają się większe lub mniejsze bóle. Praktyka hatha jogi, czy w ogóle ruch, pozwala uniknąć bólów. Znam osobę, która codziennie miała bóle pleców, od rana do wieczora. Próbowała masaży, fizjoterapii, wszystkiego. Bóle ustępowały jedynie podczas ćwiczeń jogi. Niestety, nie można było dać jej wystarczająco dużo energii, aby była w stanie ćwiczyć codziennie. Znam osobę w wieku 60 lat, która od 30-tu lat zawsze miała bóle w krzyżu. Już po kilku dniach ćwiczeń jogi bóle znikły. Ale po kilku latach przerwy w ćwiczeniach problemy z lędźwiami wróciły. Gdy poruszasz się, uruchamiasz dopływ krwi, dopływa prana, energia... Oczyszczamy stawy. A więc joga jest oczyszczaniem ciała. Jedni ćwiczą, by pozbyć się bólów, inni, by wyglądać młodo, a można też poprzez jogę otwierać ciało, serce, intelekt.

 

Gabriella Giubilaro dalej Gabriella Giubilaro

Powrót do początku 


   
   
   

Yoga Shop JOGA Sklep


Yoga Shop



Oferta dla Nauczycieli JOGI
Szkoły jogi

Warszawa, Wrocław, Szczecin, Kraków, Gdańsk, Gdynia, Lublin, Poznań, Jelenia Góra, Opole, Kalisz, Katowice, Bydgoszcz, Kołobrzeg, Łódź, Zielona Góra, Zakopane, Toruń, Tarnów, Świnoujście, Świebodzin, Świdnica, Legnica, Sopot, Puławy, Płock, Podkowa leśna, Otwock, Magdalenka, Kościelna Wieś, Kłodzko, Józefów, Gorzów Wielkopolski, Częstochowa, Ciechocinek, Chełm, Białystok, Bartoszyce, Czechowice Dziedzice, Gliwice, Świdnica, Legnica, Konin, Koszalin, Lidzbark Warmiński, Mława, Mysłowice, Nowy Targ, Opoczno, Pleszew, Pszczyna, Racibórz, Rybnik, Rzeszów, Swarzędz, Tychy, Wadowice, Wałbrzych, Złotów

Artykuły o Jodze

Czym jest joga?
Czym jest asana?
Filozofia jogi
Dlaczego zajmujemy się jogą?
Wydobywanie symboliki pozycji góry
Uzdrawiająca Medytacja
Joga dla nadgiętkich
Poszukiwanie ukrytego języka jogi
Joga - doskonały system oparty na humanizmie
Starożytne teksty - Hatha Joga Pradipika
Medyczne aspekty jogi
Joga a zdrowie
System energetyczny w jodze
Charakterystyka i symbolika głównych czakr
Czy joga jest dobra dla kobiet?
Menstruacja
Ciąża
Menopauza
Pranajama
Rodzaje i efekty pranajam
Drzewo Asztanga Jogi - schematyczne ujęcie filozofii jogi

Serwis dostępny również
pod adresami:
jogin.pl
jogaszkola.republika.pl

Joga Iyengara

Wszystko do JOGI

Produkujemy i sprzedajemy od 1990 roku Maty do Jogi. Od dawna Mata do Jogi towarzyszyła praktyce jogi wykorzystywana w różnych szkołach Joga w Jeleniej Górze Ośrodki medytacyjne Maty do medytacji posiadają jako standardowe wyposażenie swojego Centrum Joga w Warszawie to centrum JOGI w Polsce działają tam liczne szkoły i ośrodki skupiające ćwiczących jogę. Mata do medytacji to niezbędne wyposażenie jogina Joga w Zielonej Górze Specjalizujemy się w produkcji sprzętu do jogi, medytacji oraz rehabilitacji kręgosłupa, wszystkie Poduszki do medytacji oraz Poduszka do medytacji wypełniona jest łuska gryczana. Joga we Wrocławiu to Stolica Jogi Dolnego Śląska Poduszka Zafu oraz Bolstery do jogi wykonujemy samodzielnie z naturalnych surowców bawełnianych i lnianych Bolster do jogi Joga w Szczecinie Dzięki użyciu najlepszych materiałów do wykonania Wałki do jogi Wałek do jogi Bolster wałek okrągły Bolster wałek płaski Bolster wałek pod szyję nasze produkty cechuje najwyższa jakość oraz trwałość Joga w Krakowie słynie ze wspaniałych nauczycieli wykorzystujących liczne pomoce i akcesoria do jogi takie jak Kostki do jogi Joga w Opolu Kostka do jogi Pianki do jogi Pianka do jogi Kostka z korka Liczne Ośrodki Joga w Gdańsku posiadają na swoim wyposażeniu produkowany przez nas sprzęt do jogi Kostki z korka Paski do jogi Joga w Gdyni Niezwykła precyzja większości asan wymaga w początkowej fazie wykorzystania wielu pomocy niezbędnych do prawidłowego wykonania pozycji jak i zachowania właściwego bezpieczeństwa Pasek do jogi Pokrowce na maty Joga w Lublinie Pokrowiec na matę Plecak jogina Organizowane przez nas kursy i obozy znajdują uznanie u praktykujących Joga w Kaliszu Plecaki jogina Joga w Poznaniu Zwiększa się liczba zachorowań na dolegliwości kręgosłupowe, tym samym rośnie zapotrzebowanie na pomoce w postaci Poduszki zdrowotne Poduszka zdrowotna Jaśki Jasiek Przepaska relaksacyjna na oczy Przepaski relaksacyjne Umiejętne ich wykorzystanie w procesie rehabilitacji czy profilaktyki kręgosłupa przynosi pożądaną ulgę w cierpieniu każdemu, kto po nie sięga Joga w Katowicach Materac relaksacyjny przeciwdziała napięciom i przeciążeniom kręgosłupa Materace relaksacyjne Joga w Bydgoszczy Książki o jodze Kadzidełka Sprzęt do Jogi perfekcyjnie wykonany polecamy wyposażyć domowy kącik w podstawowe Akcesoria do Jogi Pomoce do jogi Wyposażenie do jogi bardzo często wykorzystujemy na organizowanych Kursy jogi Obozy jogi Zajęcia jogi Produkty w naszym Yoga Shop cechuje niska cena i specjalne upusty dla nauczycieli Joga sklep Polecamy doskonałe herbatki ajurwedyjskie Herbaty Yogi Tea Kostki z pianki Maty Zabuton Doradzamy jaki sprzęt należy zabrać na Warsztaty jogi Joga w Łodzi Joga kurs Wakacje zwykle upływają na wyjazdach i wypoczynku, polecamy czynny wypoczynek w ramach Joga obóz Joga w Białymstoku Nad bezpieczeństwem wykonywanych pozycji Joga ćwiczenia na zajęciach czuwa doświadczony nauczyciel Joga w Kłodzku Joga w Gorzowie Wielkopolskim Joga w Częstochowie Joga w Gliwicach Joga w Wałbrzychu Joga w Koszalinie Joga w Trójmieście