Portal Jogina
Sklep JoginaPrzewodnik po JodzeZajęcia JogiKursy i Obozy JogiGaleria tekstów o JodzeGaleria obrazów o Jodze

Dolnośląska Szkoła Jogi Tomasza Lisa w Jeleniej Górze   Joga surjanamaskar
Galeria tekstów starożytne teksty jogi

JOGA Hatha Joga Pradipika - rozdział III

1. Jako Ananta, Pan Wężów, podtrzymuje ten cały świat wraz z jego górami i lasami, tak Kundalini jest główną podstawą wszystkich praktyk Jogi.

2. Kiedy śpiąca Kundalini obudzona zostaje dzięki wielkiej Łasce Guru, przenikane są wszystkie lotosy i Granthi. Prana przebywa królewską drogę: Suszumnę.

3. Zawieszone jest działanie umysłu i Jogin zwycięża śmierć.

4. Suszumna, Wielka Próżnia, Brahmarandhra, Wielka Droga, Płomienne Słońce, Sambhawi, Droga Pośrednia - wszystkie mają podobne przeznaczenie.

5. A zatem powinien Jogin praktykować starannie różne Mudry, ażeby zbudzić wielką Boginię Kundalini, która śpi zamknięta w gardle Suszumny.

6. Mudrami, które niszczą śmierć i starość, są następujące:

7. Mahamudra, Mahabandha, Mahawedha, Kheczari, Uddijana, Mula-Bandha, Dzalandhara-Bandha, Wiparitakarani, Vadżroli, i Sakticzalani.

8. One wymienione zostały przez Śiwę i udzielają sześciu Siddhi. Usilnie zabiegają o nie wszyscy Siddhowie. Nawet Dewom trudno je osiągnąć.

9. Należy je utrzymywać w tajemnicy i chronić nie ujawniając nikomu, jak szkatułę z diamentami, albo też jak nielegalny związek z zamężną kobietą z dobrej rodziny.

10. Uciskając odbytnicę lewą piętą i prostując prawą nogę, chwyć palce obu stóp.

11. Praktykuj w ten sposób Uddijana-Bandhę, kierując Pranę do Suszumny. Kundalini wypręży się wtedy niczym zwinięty wąż uderzony kijem.

12. Inne Nadi zamierają, ponieważ oddech już nie przepływa przez nie.

13. Należy potem powoli oddychać. Mędrcy nazywają to Mahamudrą.

14. Mahamudra niszczy śmierć, a także wiele różnych chorób. Jak powiadali Wielcy Siddhowie, zwie się to Mahamudrą czyli Wielką Mudrą.

15. Należy najpierw praktykować na lewej nodze, potem na prawej, aby obie wykonały taką samą liczbę.

16. Nie ma nic, czego nie możnaby zjeść i czego należałoby unikać. Wszelkie rzeczy, bez względu na ich smak, zostają przetrawione. Nawet trucizna jest dla niego nektarem.

17. Ten kto praktykuje Mahamudrę, przezwycięży suchoty, trąd, hemoroidy, gulmę, niestrawność i.t.d.

18. Tak więc została opisana Mahamudra, która może udostępnić ludziom wielkie Siddhi. Należy to zachować troskliwie w tajemnicy i nie może być wyjawione nikomu.

19. Uciskając odbytnicę kostką lewej nogi, umieść prawą stopę na lewym udzie.

20. Przeprowadzając wdech, ułóż podbródek nieruchomo na piersi, zwierając odbytnicę i koncentrując umysł na Suszumnie.

21. Powstrzymując oddech jak najdłużej, należy potem powoli wydychać. Najpierw należy praktykować to z lewym nozdrzem, potem z prawym.

22. Niektórzy uważają, że trzeba wystrzegać się tutaj Dżalandhara-Bandhy i że język musi być silnie przyciśnięty do dziąseł przednich zębów.

23. Ten Maha-Bandha daje wielkie Siddhi, dzięki najwyższej sztuce oddychania Nadimi, z wyjątkiem Suszumny.

24. Uwalnia to nas z potężnych więzów króla Jamy, powodując zjednoczenie trzech Nadi: Idy, Pingali i Suszumny. Czyni także umysł zdolnym do znieruchomienia w punkcie pomiędzy brwiami.

25. Jak piękna i pełna wdzięku kobieta nie jest nic warta, bez męża, podobnie Mahabandha nie ma wartości bez Mahawedhy.

26. Przebywając w pozycji Mahabadhy i mając umysł skoncentrowany, powinien Jogin wdychać i zatrzymywać powietrze, stosując Dżalandhara-Bandhę i kierując bieg Prany ku górze.

27. Pozwoliwszy odpocząć ciału, wspierając dłonie na ziemi, należy dotykać jej lekko pośladkami. Dzięki temu Prana, zostawiając Idę i Pingalę, wchodzi do Suszumny.

28. Wtedy zachodzi połączenie księżyca, słońca i ognia (Idy, Pingali i Suszumny), które wiedzie do nieśmiertelności. Ciało staje się bezwładne. Następnie praktykujący powinien wypuścić powietrze.

29. Jest to Mahawedha, która właściwie praktykowana, daje wielkie Siddhi. Usuwa siwe włosy i zmarszczki, które są oznakami starości. Dlatego jest wysoko ceniona.

30. Te trzy Bandhy oddalają śmierć i starość, wzmagają ogień żołądkowy i dają Siddhi. Należy bacznie strzec tej tajemnicy.

31. Muszą być praktykowane osiem razy dziennie. Każdego dnia trzy w ciągu trzech godzin. Aby je opanować początkowo praktykowane muszą być w sposób umiarkowany.

32. Kiedy język cofa się do wewnątrz ust i spojrzenie zwrócone jest pomiędzy brwi, ma miejsce Kheczari-Mudra.

33- Przecinając wiązadło podjęzykowe, ćwicząc wytrwale mięsień języka, należy wydłużać go, aby mógł dotykać brwi,

34. Używając bardzo czystego i ostrego noża nacinaj więzadło podjęzykowe na grubość włosa.

35. Z kolei posypuj to mieszaniną soli i kurkumy, a po siedmiu dniach znowu natnij na grubość włosa.

36. Należy to robić przez sześć miesięcy. Po tym czasie błona podjęzykowa będzie zupełnie przecięta.

37. Wtedy będzie można złożyć język w taki sposób, że wejdzie on w miejsce połączenia trzech Nadich, do podniebienia. Zwie się to Kheczari-Mudrą.

38. Jogin, który choćby przez pól minuty utrzymuje język zwrócony ku górze, wolny jest od dolegliwości, starości i śmierci.

39. Ten kto opanuje Kheczari-Mudrę, nie zazna chorób, śmierci, otępienia umysłowego, snu, głodu, pragnienia, ani osłabienia umysłu.

40. Tego, kto zna Kheczari-Mudrę, nie nawiedzi żadna choroba. Karma i Czas nie mają nad nim władzy.

41. Mudra ta zwana jest przez Siddhów Kheczari, ponieważ przy wykonywaniu jej umysł pozostaje w Akaszi.

42. Kiedy otwór w podniebieniu zamyka się dzięki Kheczari-Mudrze, nie utraci Jogin swego płynu nasiennego, choćby znajdował się w objęciach młodej i namiętnej kobiety.

43.1 choćby nasienie wydostało się do organu rodnego, może Jogin, wykonując Joni-Mudrę, przyciągnąć je z powrotem na swoje miejsce.

44. Ci, co z językiem złożonym ku górze, spijają Nektar Somy, w skupieniu umysłu, przepełnieni mądrością Jogi, niewątpliwie zwyciężają śmierć w ciągu piętnastu dni.

45. Jogin, który codziennie praktykuje tę Mudrę, napełnia swoje ciało księżycowym nektarem i nawet gdy ukąsi go wąż Taksaka, jad nie rozchodzi się po ciele.

46. Jak ogień nie gaśnie, póki są drwa i Jak lampa się pali, póki oliwy starcza i knota, tak Dziwa przebywa w ciele, gdy ożywiają go promienie księżyca.

47. Może jadać codziennie mięso i pić wino, Jednak ja poważam go, jako syna najszlachetniejszego rodu.

48. Czynienie tak, aby język wsuwał się we wklęsłość podniebienia, jest tym samym co jedzenie mięsa. Gładzi to wielkie grzechy.

49. Kiedy język wchodzi we wklęsłość podniebienia, wielki żar wznieca to w ciele. Przyczyną tego Jest fluid ambrozyjny, który zasila człowieka. Jest to podobne do picia wina.

50. Język zdolny jest wytrzymać promienie księżycowego nektaru, który ma słony i ostry smak, i przypomina też smak mleka i miodu. Niszczy to wszelkie choroby i starość. Czyni to nas mędrcami, znającymi Wedy i Nauki, chroni przed wszelkimi rodzajami oręża i daje nam nieśmiertelność, a także osiem Siddhi i zdolność pozyskiwania Śakti od Siddhów.

51. Kto z twarzą zwróconą ku górze i językiem wciśniętym WG Wklęsłość podniebienia, kontempluje Kundalini, spijając czysty strumień nektaru, który płynie z księżyca do lotosu o szesnastu płatkach, i praktykując Hatha-Jogę, kontroluje Pranę ten wolny Jest od wszelkich dolegliwości. Żyje długie lata i zachowuje zdrowe i piękne ciało, niczym włókna łodygi lotosu.

52. Wewnątrz górnej części Meru, w Suszumnie, wydzielany jest nektar. Kto ma czysty umysł, nie zaciemniony Radżasem i Tamasem i wytwarza nektar, widzi w nim prawdę i kontempluje swego własnego Atmana. Usta są Oceanem, w którym toną promienie Nadich. Z księżyca płynie nektar, ta esencja ciała, i niesie śmierć śmiertelnym. A zatem należy praktykować dobroczynną Kheczari-Mudre. Bez niej nic można osiągnąć KaJa-Siddhi i dać ciału wdzięku, piękna, siły i mocy.

53- Suszumna, a szczególnie wklęsłość podniebienia, jest miejscem spotkania pięciu rzek, z których wyłania się boska mądrość. Zamykając tę wklęsłość, uwalnia się od skutków Awidji, od goryczy i ułudy. Kheczari-Mudra staje się wtedy doskonała.

54. Istnieje tylko zalążek ewolucji, OM. Istnieje wyłącznie jedna Mudra, Kheczari. Jedna jest tylko potrzeba, nie być od niczego zależnym i jeden Jedyny Awastha, czyli stan ducha: Manonmani.

55. Uddijana-Bandha zwie się tak dlatego, że przy wykonywaniu Jej Prana płynie przez Suszumnę.

56. Bandha ta sprawia, że wielki ptak Prany przelatuje nieustannie Suszumna. Dlatego zwie się Uddijana-Bandhą.

57. Unoszenie kiszek ku górze i opuszczanie poniżej pępka oraz ciśniecie ich przeciw plecom, zwie się Uddijana-Bandha i jest pułapką zastawioną na słonia śmierci.

58. Kto wytrwale praktykuje Uddijana-Bandhc, pouczany przez Guru, choćby tamten był stary, ten pozostaje młody.

59. Należy unosić kiszki do góry i opuszczać poniżej pępka. Pokonuje to śmierć, nie dalej jak w sześć miesięcy.

60. Ze wszystkich Bandh najwspanialsza Jest Uddijana. Raz opanowana daje Mukti, czyli wyzwolenie.

61. Uciskając Joni kostką stopy, zwieraj odbytnicę i podnoś Apanę. Jest to Mulą-Bandha.

62. Dlatego zwie to Jogin Mula-Bandha, że przez ściśnięcie Mula-Dhary, zstępująca zwykle Apana, wznosi się ku górze Suszumna.

63. Uciskając odbytnicę kostką stopy, silnie wciągaj od dołu powietrze, póki się ono nie wzniesie.

64. Poprzez Mula-Bandhę, Prane i Apanę łączą się Mada i Bindu oraz osiąga się doskonałość w Jodze - co do tego nie ma wątpliwości.

65. Dzięki zjednoczeniu Prany z Apaną, wydaliny znacznie się zmniejszają. Dzięki praktykowaniu Mula-Bandhy nawet stary Jogin odzyskuje młodość.

66. Kiedy Apana się wznosi i osiąga kulisty ogień, płomień staje się wysoki i jasny, będąc pochłanianym przez Prane.

67. Kiedy Apana i ogień jednoczą się w Pranie, która Jest z natury gorąca, żar rozjaśnia się i wzmaga.

68. "Wtedy czująca żar Kundalini, budzi się ze snu, jak wąż uderzony kijem, syczy i prostuje się.

69. Naciskaj więc swoją wklęsłość, wejście do Suszumny. Oto dlaczego muszą Jogini zawsze praktykować Mula-Bandhę.

70. Ściśnij gardło, przywierając podbródkiem do piersi. Jest to Dżalandhara-Bandha, która niszczy staroć i śmierć.

71. Zwie sic to Dżalandhara-Bandhą, ponieważ ściska Nadi i zmusza nektar do spływania we wklęsłość podniebienia. Bandha ta niszczy bóle powstające w gardle.

72. Kiedy praktykowana jest Dżalandhara-Bandhą i gardło zostaje ściśnięte, żadna kropla nektaru nie spadnie w ogień żołądkowy i oddech nie przebywa złej drogi. Wnika w środek Nadich.

73. Przy ciągłym ściskaniu gardła, dwie Nadi zamierają. W gardle znajduje się średnia Czakra, czyli Wisiudha. Łączy ona na stałe szesnaście Adharów, czyli ośrodków życiowych.

74. Ściskając odbytnicę, wykonuj Uddijana-Bandhę. Zaciśnij mocno idę i Pingalę przy pomocy Dżalandhara-Bandhy i niechaj oddech przepływa Suszumną.

75. \V te n sposób oddech sta je się nieruchomy, wchłonięty przez Suszumnę. Nie zjawi się wtedy żadna dolegliwość, starość czy śmierć.

76. Jogini znają te trzy cudowne Bandhy, praktykowane przez wielkich Siddhów. One są mocami opisywanymi w księgach Hatha-Jogi.

77. Każda cząstka nektaru, która spływa 7, księżyca. pochłaniana jest przez słonce. Dlatego ciało starzeje się.

78. Istnieje cudowny zabieg, który pozwala ominąć sionce. Trzeba nauczyć się go od Guru.

79. Zwie się to Wiparitakarani i sprawia, że słońce i księżyc- zamieniają się pozycjami. Słońce, które leży teraz poniżej pępka i księżyc, który jest ponad podniebieniem, zmieniły miejsce. Należy to poznać od Guru.

80. Kiedy wykonuje się praktykę codziennie, ogień żołądkowy jest niespożyty. Dlatego praktykujący musi mieć przygotowaną dużą ilość Jedzenia.

81. Jeśli ograniczy swoją dietę, ogień strawi ciało. Pierwszego dnia tylko na chwilę powinien przyjąć pozycję odwróconą - głowa na ziemi i pięty w górze. Jest to wiparitakarani.

82. W miarę postępowania praktyki, powinien zwiększyć każdego dnia czas trwania ćwiczenia. Po sześciu miesiącach znikną zmarszczki i siwe włosy. Kto praktykuje codziennie po trzy godziny, zwycięża śmierć.

83. Kto wiodąc nawet zwykły żywot i bez przestrzegania Jam i Nijam, które nakazuje Joga, praktykuje Wadżroli-Mudrę, będzie panem Siddhi.

/'wersety od 84 do 103 opisują Wadżroli-Mudrę, Sahadżoli-Mudrę i Amaroli-Mudrę, które są praktykami skomplikowanymi i trudnymi. Mają one na celu umożliwienie Joginowi reabsorbcję spermy zejakulowanej podczas aktu płciowego w Waginie jego partnerki, Zabiegi te wzmagają niezwykle silnie potencję seksualną mężczyzny, ponieważ poza płynem nasiennym absorbowane są również znajdujące się w kanale waginy hormony żeńskie, które w szczególny sposób stymulują gonady. Wielkie niebezpieczeństwo tej praktyki wyniknąć może z ewentualnego istnienia w waginie kobiety czynników patogennych, które z drwiła dojścia do pęcherzyków nasiennych mężczyzny, zapoczątkować mogą nieodwracalne procesy chorobowe.

Nie zamierzamy brać na siebie odpowiedzialności za przedstawienie tych ćwiczeń w książce przeznaczonej do wolnego obiegu. Ludzie Zachodu, poza niewieloma wyjątkami, nie są do takich praktyk przygotowani. Rozpowszechnienie wadżroli i dwóch innych mudr, których celowości Swami Svatmarama nie wyjaśnia, dałoby więcej szkody niż pożytku. Pozwalając mężczyźnie na odbywanie nieograniczonej ilości stosunków płciowych, tylko z tego powodu, że potencja nie ulega wyczerpaniu, mudry te stanowią poważne niebezpieczeństwo dla społeczeństwa zachodniego, jako że erotyzm zajmuje prawdopodobnie jedno z głównych miejsc w psychice indywidualnej i kolektywnej./

104 Opiszę teraz Śakti-Czalana-Kriję, Kutilangi, Kundalini, Bhudżangi, Śakti, Iśwari, Kundali i Arumhati -wszystkie one są imionami tej samej Śakti.

105. Jak drzwi otwiera się kluczem, tak i Jogin powinien otworzyć wrota Mokszy przy pomocy Kundalini. 106 Parameśwari (Kundalini) śpi z zamkniętymi ustami, przez których otwór przejść trzeba do Brahmaran-dhary. gdzie nie ma bólu i niedoli.

107. Kundalini śpi ponad Kandą. Daje ona Joginom Mukti i niewolę głupcom.

108. Kundalini zwinięta jest jak wąż. Komu uda się sprawić, że Śakti poruszy się, ten niewątpliwie staje się wolny.

109. Między Gangesem i Jamuną siedzi płącząc młoda wdowa. Niechaj Jogin potrząśnie nią przemocą, ponieważ wynosi to na najwyższy tron Wisznu.

110. Ida jest świętym Gangesem, a Pingala jest Jamuną. Pomiędzy Idą i Pingalą siedzi młoda wdowa, Kundalini.

111. Należy zbudzić śpiącego węża, chwytając go za ogon. Zbudzona ze snu Śakti wznosi się szybko ku górze.

112. Wdychając przez Pingalę, zatrzymaj prawidłowo oddech. Następnie zajmuj się Śakti przez około półtorej godziny. Czyń to rano i o zmroku.

113. Kanda mieści się 12 cali ponad odbytnicą i rozciąga się na cztery cale w obie strony. Opisuje się, że jest okrągły i pokryty kawałkiem miękkiej i białej materii.

114. W pozycji Wadżrasana. należy silnie uchwycić stopy na wysokości kostek i powoli uderzać nimi Kandę.

115. W Wadżrasanie powinien Jogin starać się poruszyć Kundalini, wykonując Bhastrika-Kumbhakę. W ten sposób wkrótce zbudzi Kundalini.

116. Należy więc ściskać Słońce, które znajduje się w pobliżu pępka, wzywając Kundalini, aby poruszyła się.

117. Poruszając bez obawy Kundalini przez około półtorej godziny, wznosi się ją Sushumną ku górze.

118. Dzięki temu zabiegowi, Kundalini otworzy napewno gardło Sushumny i Prana swobodnie przez nią przepłynie.

119. A zatem, należy codziennie poruszać Arundhati (Kundalini), która śpi spokojnie. poruszając ją, uwalnia się Jogin od wszelkich chorób.

120. Jogin, który porusza Śiakti, stanie się posiadaczem Siddhi. Po cóż o tym tyle rozprawiać, skoro pokonanie śmierci jest dla niego zabawką?!

121. Tylko taki Jogin, który wiedzie żywot Brahmaczarina, przestrzegając umiarkowanej i pożywnej diety, osiąga doskonałość w manipulowaniu Kundalini w ciągu czterdziestu pięciu dni.

122. Poruszywszy Kundalini, należy stale praktykować Bhastrika-Kumbhakę. Kto doskonali się w Jamie i praktykuje to, nie musi lękać się śmierci.

123. Poza praktyką Kundalini, jakież są inne sposoby oczyszczenia siedemdziesięciu dwóch tysięcy Nadich?

124. Środkowa Nadi rozciągana jest dzięki praktykowaniu Asan, Pranajamy i Mudr.

125. Kto praktykuje w skupieniu umysłu i bez ociągania się, ten osiąga różne Siddhi przy pomocy Sambhavi lub każdego innego Mudry.

126. Nie ma dnia bez Radża-Jogi, nie ma nocy bez Radża-Jogi. Wszelkie Mudry stają się bezużyteczne bez Radża-Jogi.

127. Wszelkie zabiegi związane z oddychaniem, należy praktykować w skupieniu umysłu. Człowiek mądry nie pozwala umysłowi błądzić podczas praktykowania Jogi.

128. I tak Adinatha, Pan Śiwa, opisał dziesięć Mudr. Dzięki każdemu z tych Mudr, osiąga się, posiadając Jamę, wielkie Siddhi.

129. Kto pozna tajemnicę tych Mudr, przekazywanych od Guru do Guru, sam stanie się prawdziwym Guru i może być nazwany Iśwarą w ludzkiej postaci.

130. Kto baczy na słowa Guru i uważnie praktykuje Mudry, ten osiągnie Siddhi, jak i sztukę zwyciężania śmierci.

 

Hatha Joga Pradipika rozdział II dalej Hatha Joga Pradipika rozdział IV

Powrót do początku


Yoga Shop JOGA Sklep


Yoga Shop



Oferta dla Nauczycieli JOGI
Szkoły jogi

Warszawa, Wrocław, Szczecin, Kraków, Gdańsk, Gdynia, Lublin, Poznań, Jelenia Góra, Opole, Kalisz, Katowice, Bydgoszcz, Kołobrzeg, Łódź, Zielona Góra, Zakopane, Toruń, Tarnów, Świnoujście, Świebodzin, Świdnica, Legnica, Sopot, Puławy, Płock, Podkowa leśna, Otwock, Magdalenka, Kościelna Wieś, Kłodzko, Józefów, Gorzów Wielkopolski, Częstochowa, Ciechocinek, Chełm, Białystok, Bartoszyce, Czechowice Dziedzice, Gliwice, Świdnica, Legnica, Konin, Koszalin, Lidzbark Warmiński, Mława, Mysłowice, Nowy Targ, Opoczno, Pleszew, Pszczyna, Racibórz, Rybnik, Rzeszów, Swarzędz, Tychy, Wadowice, Wałbrzych, Złotów

Artykuły o Jodze

Czym jest joga?
Czym jest asana?
Filozofia jogi
Dlaczego zajmujemy się jogą?
Wydobywanie symboliki pozycji góry
Uzdrawiająca Medytacja
Joga dla nadgiętkich
Poszukiwanie ukrytego języka jogi
Joga - doskonały system oparty na humanizmie
Starożytne teksty - Hatha Joga Pradipika
Medyczne aspekty jogi
Joga a zdrowie
System energetyczny w jodze
Charakterystyka i symbolika głównych czakr
Czy joga jest dobra dla kobiet?
Menstruacja
Ciąża
Menopauza
Pranajama
Rodzaje i efekty pranajam
Drzewo Asztanga Jogi - schematyczne ujęcie filozofii jogi

Serwis dostępny również
pod adresami:
jogin.pl
jogaszkola.republika.pl

Joga Iyengara

Wszystko do JOGI

Produkujemy i sprzedajemy od 1990 roku Maty do Jogi. Od dawna Mata do Jogi towarzyszyła praktyce jogi wykorzystywana w różnych szkołach Joga w Jeleniej Górze Ośrodki medytacyjne Maty do medytacji posiadają jako standardowe wyposażenie swojego Centrum Joga w Warszawie to centrum JOGI w Polsce działają tam liczne szkoły i ośrodki skupiające ćwiczących jogę. Mata do medytacji to niezbędne wyposażenie jogina Joga w Zielonej Górze Specjalizujemy się w produkcji sprzętu do jogi, medytacji oraz rehabilitacji kręgosłupa, wszystkie Poduszki do medytacji oraz Poduszka do medytacji wypełniona jest łuska gryczana. Joga we Wrocławiu to Stolica Jogi Dolnego Śląska Poduszka Zafu oraz Bolstery do jogi wykonujemy samodzielnie z naturalnych surowców bawełnianych i lnianych Bolster do jogi Joga w Szczecinie Dzięki użyciu najlepszych materiałów do wykonania Wałki do jogi Wałek do jogi Bolster wałek okrągły Bolster wałek płaski Bolster wałek pod szyję nasze produkty cechuje najwyższa jakość oraz trwałość Joga w Krakowie słynie ze wspaniałych nauczycieli wykorzystujących liczne pomoce i akcesoria do jogi takie jak Kostki do jogi Joga w Opolu Kostka do jogi Pianki do jogi Pianka do jogi Kostka z korka Liczne Ośrodki Joga w Gdańsku posiadają na swoim wyposażeniu produkowany przez nas sprzęt do jogi Kostki z korka Paski do jogi Joga w Gdyni Niezwykła precyzja większości asan wymaga w początkowej fazie wykorzystania wielu pomocy niezbędnych do prawidłowego wykonania pozycji jak i zachowania właściwego bezpieczeństwa Pasek do jogi Pokrowce na maty Joga w Lublinie Pokrowiec na matę Plecak jogina Organizowane przez nas kursy i obozy znajdują uznanie u praktykujących Joga w Kaliszu Plecaki jogina Joga w Poznaniu Zwiększa się liczba zachorowań na dolegliwości kręgosłupowe, tym samym rośnie zapotrzebowanie na pomoce w postaci Poduszki zdrowotne Poduszka zdrowotna Jaśki Jasiek Przepaska relaksacyjna na oczy Przepaski relaksacyjne Umiejętne ich wykorzystanie w procesie rehabilitacji czy profilaktyki kręgosłupa przynosi pożądaną ulgę w cierpieniu każdemu, kto po nie sięga Joga w Katowicach Materac relaksacyjny przeciwdziała napięciom i przeciążeniom kręgosłupa Materace relaksacyjne Joga w Bydgoszczy Książki o jodze Kadzidełka Sprzęt do Jogi perfekcyjnie wykonany polecamy wyposażyć domowy kącik w podstawowe Akcesoria do Jogi Pomoce do jogi Wyposażenie do jogi bardzo często wykorzystujemy na organizowanych Kursy jogi Obozy jogi Zajęcia jogi Produkty w naszym Yoga Shop cechuje niska cena i specjalne upusty dla nauczycieli Joga sklep Polecamy doskonałe herbatki ajurwedyjskie Herbaty Yogi Tea Kostki z pianki Maty Zabuton Doradzamy jaki sprzęt należy zabrać na Warsztaty jogi Joga w Łodzi Joga kurs Wakacje zwykle upływają na wyjazdach i wypoczynku, polecamy czynny wypoczynek w ramach Joga obóz Joga w Białymstoku Nad bezpieczeństwem wykonywanych pozycji Joga ćwiczenia na zajęciach czuwa doświadczony nauczyciel Joga w Kłodzku Joga w Gorzowie Wielkopolskim Joga w Częstochowie Joga w Gliwicach Joga w Wałbrzychu Joga w Koszalinie Joga w Trójmieście